Linkbuilden is één van de belangrijkste SEO technieken, maar tevens ook de meest arbeidsintensieve. Een continue bezigheid waarbij je zo relevant en zoveel mogelijk links probeert te vergaren. Maar waarom is dit nu essentieel? De voornaamste reden om te linkbuilden is omdat Google onder andere aan de hand van jouw links bepaalt hoe belangrijk je website is. Google ziet de naar jou wijzende links als aanbevelingen van anderen. Hoe meer aanbevelingen, hoe belangrijker je website dus is. Daarnaast maakt het verschil wie de aanbeveling maakt; kwalitatieve linkbuilding.
Kwalitatieve linkbuilding
wat-is-linkbuildingEr zijn mogelijkheden om snel vele links te verkrijgen. Dit wordt echter steeds meer door Google afgekeurd. Op ‘natuurlijk’ wijze verkregen links krijgen veel meer waarde toegewezen door Google. Daarom is het bijvoorbeeld beter om geleidelijk aan links te verkrijgen. Enkele andere tips zijn:
Liever geen linkruil – linkjes die naar jou verwijzen, zonder een terugverwijzende link, krijgen meer waarde.
Relevante websites – zorg voor links op websites die inhoudelijk vergelijkbaar zijn.
Relevante landingspagina’s – zorg ervoor dat jouw pagina’s echt iets toevoegen.
Websites met autoriteit – hoe belangrijker de andere website is, hoe meer waarde de link heeft.
Content is King
De succesvolste manier van linkbuilden is het creëren van waardevolle content. Tegelijkertijd is dit helaas ook de meest arbeidsintensieve wijze. Het principe is eenvoudig; je schrijft artikelen (of maakt videos, afbeeldingen etc.) om daarmee te informeren, vragen te beantwoorden of tips te geven. Om te weten welke vragen er actueel zijn kun je bijvoorbeeld forums afstruinen, om vervolgens een pagina hieraan toe te wijden. Links verkrijgen naar deze dieper liggende pagina is dan een koud kunstje. Bijkomend voordeel is dat Google meer waarde geeft aan een goede balans tussen links naar je homepage en dieper liggende pagina’s (natuurlijk ogende linkprofiel). Er zijn nog vele andere linktechnieken te bedenken. Op een zo natuurlijk mogelijke wijze te werk gaan, blijft echter de rode draad.